A continuació, resumim el contingut més destacat d'aquesta nova norma, article a article.
Té com a objecte regular la protecció de la seguretat i salut de les persones treballadores en l'àmbit del servei de la llar familiar.
S'apliquen les definicions de prevenció, risc laboral, danys derivats del treball i risc laboral greu i imminent contingudes en la Llei 31/1995 de PRL.
Se reconeix el dret de les persones treballadores de la llar familiar a una protecció eficaç en matèria de seguretat i salut en el treball, per la qual cosa tenen drets d'informació, formació, participació, paralització de l'activitat en cas de risc greu i imminent i vigilància de la salut. Això implica que les persones ocupadores tenen el deure de protegir les seves persones treballadores enfront dels riscos laborals.
El cost de les mesures de seguretat i salut no ha de recaure sobre les persones treballadores.
La persona ocupadora ha de realitzar una avaluació inicial dels riscos per a la seguretat i salut de les persones treballadores de la llar familiar, tenint en compte les característiques de l'activitat i de les persones ocupades.
Aquesta avaluació ha d'actualitzar-se periòdicament i quan hi hagi canvis o danys.
Si de l'avaluació s'identifiquen riscos, la persona ocupadora ha d'adoptar mesures preventives per a eliminar-los o reduir-los, documentar-les per escrit i lliurar una còpia a la persona treballadora. Les mesures han de modificar-se si es consideren inadequades.
La persona ocupadora ha de proporcionar equips de treball adequats i assegurances, i adoptar mesures necessàries per a la seva utilització de manera segura. Si fos necessari, s'han de proporcionar EPI adequats.
La persona ocupadora ha de proporcionar a les persones treballadores de la llar familiar tota la informació necessària:
Les persones treballadores tenen dret a rebre formació preventiva en ser contractades. La formació es realitzarà a través de la Plataforma Formativa prevista.
En cas de risc greu i imminent, la persona ocupadora ha d'informar ràpidament les persones treballadores de la llar familiar sobre el risc i adoptar mesures de protecció. Les persones treballadores poden interrompre la seva activitat i abandonar el domicili si és necessari, sense exigir-los que reprenguin el seu treball mentre persisteixi el perill.
La persona ocupadora té la responsabilitat de gestionar la prevenció de riscos laborals en la llar familiar i puc fer-lo:
Les persones treballadores de la llar familiar tenen dret a la vigilància de la seva salut, que serà responsabilitat de la persona ocupadora (només amb consentiment de la persona treballadora i respectant la seva intimitat).
La vigilància pot incloure un reconeixement mèdic adequat i voluntari, que tingui en compte tots els riscos identificats en l'avaluació de riscos. Ha de realitzar-se almenys cada 3 anys, tret que es determini una periodicitat menor.
L'Institut Nacional de Seguretat i Salut en el Treball (INSST) té un termini de 10 mesos per a crear i posar a la disposició de les persones ocupadores una eina en la pàgina web del Ministeri de Treball i Economia Social, que faciliti a les persones ocupadores a complir amb les obligacions preventives (articles 3, 4 i 5).
Les persones treballadores de la llar familiar tenen dret a la protecció contra la violència i l'assetjament, incloent-hi l'assetjament sexual i per motius de raça, nacionalitat, sexe, identitat o orientació sexual. Si una persona treballadora abandona el domicili degut a violència o assetjament, això no es considerarà dimissió ni causa d'acomiadament.
En el termini màxim d'1 any, el INSST ha d'elaborar una guia tècnica per a la prevenció de riscos laborals en el servei de la llar familiar.
No serà aplicable a les persones treballadores de la llar familiar el recàrrec de les prestacions econòmiques en cas d'accident de treball i malaltia professional (art 164 LGSS).
Les activitats de formació en matèria preventiva, esmentades en l'article 5.3, es duran a terme a través d'una plataforma formativa gestionada per la Fundació Estatal per a la Formació en l'Ocupació (Fundae). Aquestes activitats, excepte aquelles relacionades amb riscos excepcionals, han d'incloure un procés d'autoavaluació i ser certificables. Els termes específics per a aquestes activitats hauran d'emetre's en un termini de 6 mesos des de l'entrada en vigor d'aquesta norma.
El Ministeri de Sanitat promourà la inclusió dels reconeixements mèdics gratuïts (art. 8), en la cartera de serveis comuns del Sistema Nacional de Salut.
- Transcorregut el termini assenyalat en l'apartat anterior, el art, 5.3 serà aplicable a partir del moment en el qual es dicti la Resolució del Servei Públic d'Ocupació Estatal per a la posada en marxa de les activitats de formació en matèria preventiva.
- D'igual manera, una vegada transcorregut el termini, l'art. 8.2. serà aplicable només quan es desenvolupin les previsions normatives relatives a la realització de reconeixements mèdics en el marc del Sistema Nacional de Salut establert en la DA6ª.
🤝 Hoy, 10 de diciembre, celebramos el Día de los Derechos Humanos, que son la base de las sociedades pacíficas, justas e inclusivas. ¡Movilicémonos por ellos! 🙌