Amb l'aprovació del RDL 19/2020, de 26 de maig, amb vigència a partir del 28 de maig, s'adopten noves mesures complementàries en matèria agrària, científica, econòmica, d'ocupació i Seguretat Social per a pal·liar els efectes del COVID-19; d'una banda s'estenen algunes de les ja decretades anteriorment, com les de l'àmbit agrari, i per un altre s'afegeixen noves decisions en el terreny laboral, amb la finalitat d'alleujar l'impacte de la crisi en el teixit productiu espanyol.
En l'àmbit agrari, l'article 1 prorroga fins al 30 de setembre de 2020 les mesures extraordinàries per a promoure l'ocupació temporal agrària, contemplades en el Reial decret llei del passat 7 d'abril, que establia la seva vigència fins al 30 de juny. Amb aquesta pròrroga de tres mesos, que cobreix fins a la fi de diverses campanyes de major activitat com la fruita d'os o els cultius d'estiu, es garanteix la disponibilitat de mà d'obra per a fer front a les necessitats d'agricultors i ramaders, davant les limitacions sanitàries als viatges de treballadors d'altres països que realitzen labors agràries com a temporers, a conseqüència de la COVID-19.
En relació als joves estrangers en situació regular amb autorització de residència no lucrativa que es van acollir al Reial decret llei 13/2020, la disposició addicional 2a estableix que es permetrà que després de la finalització de la vigència del seu permís de treball actual, puguin accedir a una autorització de residència i treball.
Aquesta tindrà una vigència de dos anys, renovable per altres dos, i serà vàlida en tot el territori nacional i sense límits sectorials o d'activitat, tot això sense perjudici que, per a l'accés a la residència de llarga durada, es tindran en compte tots els períodes de residència, legal i continuada, amb aquesta o altres autoritzacions de les quals hagi estat titular.
Reconeixement com a accident de treball de les prestacions de Seguretat Social que causi el personal de centres sanitaris o soci-sanitaris que hagin contret COVID-19.
L'article 9 disposa el reconeixement com a accident de treball de les prestacions de Seguretat Social que causi el personal que presta serveis en centres sanitaris o soci-sanitaris i que, en l'exercici de la seva professió, hagin contret COVID-19 durant qualsevol de les fases de la pandèmia, per haver estat exposat a aquest risc específic durant la prestació de serveis sanitaris i soci-sanitaris, sempre que s'així s'acrediti pels serveis de prevenció de Riscos laborals i Salut Laboral i es compleixin els requisits exigits en l'article 156.2e) del text refós del la Llei General de la Seguretat Social, aprovat pel RDL 8/2015, de 30 d'octubre.
L'indicat amb anterioritat s'aplicarà als contagis del virus SARS-*CoV2 produïts fins al mes posterior a la finalització de l'estat d'alarma, acreditant aquest extrem mitjançant el corresponent comunicat d'accident de treball que haurà d'haver-se expedit dins del mateix període de referència.
Quant a les defuncions derivades del contagi de la malaltia, es considerarà accident de treball si es produeix dins dels cinc anys següents al contagi, segons el que es preveu en l'article 217.2 del text refós de la LGSS.
A tenir en compte que, segons dicta la Disposició Transitòria tercera d'aquesta Reial decret, a l'efecte d'aquesta qualificació amb Accident de Treball en el personal sanitari, L'assistència sanitària prestada als treballadors sanitaris, abans de l'entrada d'en vigor d'aquest RDL, que s'hagi vingut considerant com a derivada de contingència comuna, mantindrà aquesta qualificació, és a dir, CONTINGÈNCIA COMUNA.
No obstant això, una vegada reconeguda la contingència professional de la prestació en els termes de l'article 9, l'assistència sanitària derivada de la recaiguda a conseqüència del contagi del virus SARS-*CoV2 durant l'estat d'alarma, tindrà la naturalesa de contingència professional.
Amb la modificació de l'art. 2 RDL 17/2020, els artistes que sol·licitin el cobrament de la prestació per desocupació no hauran d'acreditar situació concreta de falta d'activitat deriva per COVID i s'elimina el requisit de trobar-se en el període d'inactivitat voluntària.
D'acord amb la disposició transitòria 4a, les sol·licituds de prestacions per desocupació dels artistes en espectacles públics regulades en l'article 2 RDL 17/2020, de 5 de maig, que, a 28 de maig de 2020, es trobin arracades de resolució, es resoldran o, en el cas que s'haguessin denegat, es podran tornar a presentar d'acord amb les normes establertes en aquest reial decret llei.
S'afegeix un nou apartat 5 a l'art. 2 RDL 17/2020, on s'estableix el reconeixement en una única vegada d'aquesta prestació i la seva possible suspensió en el cas que es faci una treball per compte propi o aliè, suspensió que es reprendrà pel temps que resti, una vegada finalitzat aquest treball.
Aixecament de la suspensió de terminis en l'actuació de la Inspecció de Treball i Seguretat Social
Amb la derogació de la disposició addicional 2a RDL 15/2020, a partir de l'1 de juny, tornen a comptar els terminis en les actuacions de la ITSS (disp. der. única.2).
S'afegeix un nou apartat 11 a l'article 33 ET 2015 en referència a l'expedient que FOGASA instrueixi per a la comprovació de la procedència dels salaris i indemnitzacions reclamats (disp. final 5a) . Aquest organisme haurà de dictar resolució en el termini de tres mesos des de la presentació de la sol·licitud i en els posteriors 10 dies s'hauran de notificar a l'interessat.
Si en aquest termini l'expedient no ha resolt, la sol·licitud de reconeixement de les obligacions amb càrrec al Fons s'entendrà estimada per silenci administratiu, del qual es podrà demanar un certificat acreditatiu del mateix a efectes probatoris .
Qualsevol resolució expressa posterior al compliment d'aquests terminis haurà de ser sempre confirmatòria.
En aquest aspecte, la Disposició Final Octava dicta una modificació de l'article 17 del RD 8/2020 quedant redactat d'aquesta manera:
- 4. La prestació extraordinària per cessament d'activitat regulada en aquest article tindrà una durada d'un mes, ampliant-se, en el seu cas, fins a l'últim dia del mes en què finalitzi l'estat d'alarma, en el cas que aquest es prorrogui i tingui una durada superior al mes. El temps de la seva percepció s'entendrà com cotitzat, no existirà obligació de cotitzar i no reduirà els períodes de prestació per cessament d'activitat als quals el beneficiari pugui tenir dret en el futur.
- Les cotitzacions per les quals no existeixi obligació de cotitzar seran a càrrec dels pressupostos de la Seguretat Social en el cas de l'aportació per contingències comunes, de les mútues col·laboradores o, en el seu cas, entitat gestora corresponent, en el cas de l'aportació per contingències professionals i cessament de l'activitat, i amb càrrec als pressupostos de les entitats corresponents en el cas de la resta d'aportacions.
Igualment, es modifica l'apartat 2 de l'article 24 del mateix Reial decret quant a l'exoneració de les cotitzacions, aclarint que:
Aquesta exoneració no tindrà efectes per a la persona treballadora, mantenint-se la consideració d'aquest període com efectivament cotitzat amb caràcter general, sense que resulti d'aplicació el que s'estableix en l'apartat 1 de l'article 20 de la Llei General de la Seguretat Social.
Es modifica l'article 48.1 RDL 11/2020 per a detallar que les mútues col·laboradores amb la Seguretat Social se sotmeten al mateix règim que les entitats de dret públic pertanyents al sector públic estatal quant al règim aplicable a la formulació i rendició de comptes anuals de l'exercici 2019 (disp. final 9a.2).
S'incorpora l'esment d'aquest organisme en diferents disposicions referents als expedients de regulació temporal d'ocupació donada la inseguretat que estava suscitant la seva absència; per això, es modifica l'art. 1.3, pfo. 2n RDL 18/2020, en relació als expedienti de regulació temporal d'ús de l'art. 22 RDL 8/2020, i l'art. 4.4 en relació a la cotització.
S'inclou importants mesures per a mitigar l'impacte de la crisi del COVID-19 en els comptes de la Seguretat Social, dotant-la de recursos davant la previsible reducció dels ingressos del sistema respecte a les previsions inicials (art. 10).
Així mateix, l'article 11 dóna llum verda a un préstec a la Tresoreria General de la Seguretat Social, per un import de 16.500 milions d'euros, amb l'objectiu d'aconseguir una cobertura adequada a les obligacions de la Seguretat Social.
També s'ha aprovat un crèdit extraordinari en el Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions per un import de 14.002 milions d'euros per a equilibrar l'impacte en els comptes de la Seguretat Social derivat del COVID-19, sobretot amb els ERTEs aprovats i les prestacions per cessament d'activitat als autònoms per a reduir els efectes de la pandèmia en l'ocupació.
També s'inclouen dos suplements de crèdit motivats per la doble pròrroga pressupostària de 99 i 272 milions d'euros, per a completar prestacions no contributives i a la prestació per fill a càrrec, respectivament.
Todos formamos parte de una cadena conocida como el ciclo de la vida, y la destrucción de cualquier especie genera grandes estragos en la naturaleza.