El Reial decret llei 24/2020, de 26 de juny, de mesures socials de reactivació de l'ocupació i protecció del treball autònom i de competitivitat del sector industrial (d'ara endavant, RDL), publicat i en vigor el 27 de juny: (1) recoge l'II Acord en defensa de l'ocupació (II ASDE), aconseguit pel Govern i els agents socials amb l'objectiu de modular les mesures extraordinàries i excepcionals previstes en el Reial decret llei 8/2020, i en l'I ASDE contingut en el Reial decret llei 18/2020, la vigència del qual conclou el 30 de juny; (2) estableix mesures per a la protecció dels treballadors autònoms que tenen per objecte alleujar, en l'àmbit de la Seguretat Social, de manera progressiva, la càrrega que l'inici o continuació de l'activitat una vegada aixecat l'estat d'alarma ha d'assumir i que té les seves conseqüències en l'economia familiar; (3) dóna compliment parcial al mandat de trasposició de la Directiva (UE) 2017/159 del Consell, de 19 de desembre de 2016, per la qual s'aplica l'Acord relatiu a l'aplicació del Conveni sobre el treball en la pesca de 2007 de la OIT; (4) modifica la Llei Ordenadora del Sistema de la Inspecció de Treball i Seguretat Social per a dur a terme un ajust organitzatiu; (5) crea i regula les condicions per a la posada en marxa del Fons Espanyol de Reserva per a Garanties d'Entitats Electrointensivas (FERGEI), per a la cobertura per compte de l'Estat dels riscos derivats d'operacions de compravenda a mitjà i llarg termini del subministrament d'energia elèctrica entre consumidors electrointensivos i oferents d'energia elèctrica en el mercat de producció, promovent el desenvolupament de fonts d'energia renovables, amb la finalitat d'atorgar major seguretat i certitud a aquests contractes i afavorir la inversió dels intervinents, i, finalment (6), s'aprofita per a establir que el Govern tindrà en compte, fins a la represa del trànsit aeri internacional, les particularitats que confereixen a Canàries la condició de regió ultraperifèrica de la Unió Europea.
Aquesta mesura únicament serà aplicable als ERTES basats en les causes recollides en el article 22 del Reial decret llei 8/2020, de 17 de març, que hagin estat sol·licitats abans del 27 de juny de 2020 (data d'entrada en vigor del RDL) i, com a màxim, fins al 30 de setembre de 2020.
Obligacions d'aquestes empreses i entitats:
Sense perjudici de l'anterior, la renúncia als ERTE o, en el seu cas, la suspensió o regularització del pagament de les prestacions que derivin de la seva modificació, s'efectuarà prèvia comunicació d'aquestes al Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE) de les variacions en les dades contingudes en la sol·licitud col·lectiva inicial d'accés a la protecció per desocupació.
Es regulen les especialitats per a els ERTES per causes econòmiques, tècniques, organitzatives i de producció (ETOP) que s'iniciïn després del 27 de juny de 2020 i fins al 30 de setembre, preveient que aquests succeeixin a ERTES per força major.
Les situacions contemplades per aquest precepte per als ERTES per causes ETOP són dues:
Durant l'aplicació d'aquests ERTES, igual que s'estableix per als ERTES per força major, no podran realitzar-se hores extraordinàries, ni establir-se (excepte impossibilitat de desenvolupament de funcions per la plantilla pròpia a causa de raons de formació, capacitació o altres objectives i justificades) noves externalitzacions de l'activitat ni concertar-se noves contractacions, siguin directes o indirectes.
Es manté, en paral·lel a l'extensió fins al 30 de setembre de les mesures adoptades respecte als ERTES, la vigència fins a aquesta data de les dues mesures següents:
Finalment, sedefinen les funcions de la Comissió de Seguiment tripartida laboral a partir del 27 de juny de 2020: valorar les mesures contingudes en aquest RDL i l'evolució de l'activitat econòmica i l'ocupació, així com analitzar les eventuals mesures futures per a la protecció de l'ocupació i del teixit productiu (disp. adic. 3a RDL), i es recull el compromís del Govern i els agents socials (CEOE, CEPYME, CC.OO. i UGT) d'incorporar, a través de les quatre taules de diàleg constituïdes amb el President del Govern, mesures tendents a la creació d'ocupació (disp. adic. 5a RDL).
S'estableix l'aplicació fins al 30 de setembre de les mesures extraordinàries previstes en matèria de desocupació per als afectats per ERTES per COVID-19 (art. 25, apdos. 1 a 5, RDL 8/2020) i per als quals, a partir de l'1 de juliol de 2020, es vegin afectats per ERTES no podent prestar els seus serveis per l'adopció de noves restriccions o mesures de contenció a conseqüència d'un rebrot (disp. adic. 1a.2 RDL); i fins al 31 de desembre per als fixos discontinus i per als quals fan treballs fixos i periòdics que es repeteixen en dates certes (art. 25.6 RDL 8/2020).
L'extensió de les prestacions per desocupació fins al 30 de setembre:
Les situacions contemplades per aquest precepte per als ERTES per causes ETOP són dues:
Ara bé, correspon a les empreses que renunciïn de manera total al ERTE, o que desafectin a persones treballadores, l'obligació de comunicar a l'entitat gestora la baixa d'aquelles en la prestació per desocupació, amb caràcter previ a la seva efectivitat.
A aquest efecte, en el cas dels dies treballats en reducció de jornada, les hores treballades es convertiran en dies complets equivalents d'activitat dividint-se el nombre total d'hores treballades en el mes entre el nombre d'hores que constituïssin la jornada habitual de la persona treballadora amb caràcter previ a l'aplicació de la reducció de jornada.
A més, l'empresa deurà també comunicar a l'entitat gestora de la prestació per desocupació, amb caràcter previ a la seva efectivitat, les baixes i les variacions de les mesures de suspensió i reducció de jornada, dades que estaran a la disposició de la Inspecció de Treball i Seguretat Social.
Finalment, en la disposició addicional 4a del RDL es preveu una reunió del Ministeri de Treball i Economia Social amb els agents socials (CEOE, CEPYME, CC.OO. i UGT) per a tractar les qüestions relacionades amb la prestació per desocupació reconeguda durant els ERTE derivats del COVID-19 a les persones amb diversos contractes a temps parcial i les possibles solucions al consum durant l'estat d'alarma de les prestacions i subsidis per desocupació de persones no afectades per ERTE.
En l'RDL es contemplen diferents suposats segons la situació de l'empresa o entitat, establint-se diferents percentatges de exempció de l'aportació empresarial reportada en els mesos de juliol, agost i setembre, en funció dels diversos escenaris en què es trobin les empreses i entitats, de manera que, d'una banda, en el article 4 es recullen les que persegueixen facilitar una transició adequada que faci possible la recuperació gradual de l'activitat empresarial, i, per una altra, en la part extravagant del RDL (disp. adic. 1a) es contemplen altres exoneracions –incompatibles amb les citades– dirigides, d'una banda, a recolzar en major mesura a les empreses i entitats que a 30 de juny de 2020 continuen en situació de força major total, i, per un altre, a fer costat a les que es vegin abocades a partir de l'1 de juliol de 2020 a aquest nou tipus de ERTES per força major (al qual ja hem fet referència) a conseqüència d'un rebrot de la pandèmia per COVID-19.
Així, els percentatges d'exoneració de quotes i les condicions variaran segons els següents SUPOSATS:
Per a les empreses que a 29 de febrer de 2020 haguessin tingut menys de 50 persones treballadores o assimilades a les mateixes en situació d'alta en la Seguretat Social:
Per a les empreses que haguessin tingut el 29 de febrer de 2020 més de 50 persones treballadores o assimilades:
Si a 29 de febrer de 2020 haguessin tingut menys de 50 persones treballadores o assimilades:
Si a 29 de febrer de 2020 haguessin tingut 50 o més persones treballadores o assimilades:
Quan aquestes empreses i entitats reiniciïn la seva activitat (recordi's, amb posterioritat a 1 de juliol), des d'aquest moment i fins al 30 de setembre de 2020 les exoneracions de quotes tindran les següents quanties:
Empreses que a 29 de febrer de 2020 haguessin tingut menys de 50 persones treballadores o assimilades a les mateixes en situació d'alta en la Seguretat Social:
Empreses que haguessin tingut, el 29 de febrer de 2020, 50 o més persones treballadores o assimilades:
Quan aquestes empreses i entitats reiniciïn la seva activitat, des d'aquest moment i fins al 30 de setembre de 2020, podran beneficiar-se dels següents percentatges d'exempció:
Les exoneracions de quotes, en tots els supòsits, s'aplicaran per la Tresoreria General de la Seguretat Social (TGSS) a instàncies de l'empresa que deurà prèviament (1) comunicar la identificació de les persones treballadores i període de la suspensió o reducció de jornada, i (2) presentar declaració responsable a través de el Sistema XARXA, respecte de cada codi de compte de cotització i mes de meritació, sobre el manteniment de la vigència dels ERTE.
En els casos en què es presenti davant l'autoritat laboral renúncia expressa al ERTE, i amb data d'efectes des d'aquesta renúncia, es posarà fi a les exempcions, devent així mateix les empreses comunicar-ho a la TGSS a través de el Sistema XARXA.
Les persones treballadores no es veuran afectades per aquestes exoneracions, mantenint-se la consideració del període en què s'apliquin com efectivament cotitzat amb caràcter general, sense que resulti d'aplicació el que s'estableix en el article 20 de la LGSS. En aquest punt interessa destacar la extensió d'aquest benefici als afectats per ERTES per força major o causes ETOP (arts. 22 i 23 RDL 8/2020) que no tinguin dret a la prestació per desocupació i respecte dels quals l'empresa no està obligada a l'ingrés de l'aportació empresarial (com, per exemple, els consellers i administradors de les societats de capital inclosos en el Règim General de la Seguretat Social com assimilats a treballadors per compte d'altri –art. 136.2 c) de la LGSS–). La disposició addicional 2a del RDL, que incorpora aquesta mesura, estableix que se'ls considerarà en situació assimilada a l'alta únicament durant els períodes de suspensió de contractes o reducció de jornada en els quals s'apliquen les exempcions en la cotització contemplades en els articles 24 del RDL 8/2020, 4 del RDL 18/2020 i 4 del propi RDL 24/2020. A l'efecte de considerar aquests lapses de temps com efectivament cotitzats, es prendrà com a base de cotització la mitjana de les bases de cotització dels 6 mesos anteriors.
Amb l'objecte alleujar, en l'àmbit de la Seguretat Social, de manera progressiva, la càrrega que han d'assumir amb l'inici o continuació de l'activitat una vegada aixecat l'estat d'alarma i que té les seves conseqüències en l'economia familiar, a partir de l'1 de juliol de 2020, els autònoms inclosos en el Règim Especial de la Seguretat Social dels Treballadors per Compte Propi o Autònoms (RETA), o en el Règim Especial de la Seguretat Social dels Treballadors de la Mar (RETMAR) que estiguessin en alta i vinguessin percebent el 30 de juny la prestació extraordinària per cessament d'activitat, tindran dret a una exempció de les seves cotitzacions a la Seguretat Social i formació professional del:
100% al juliol ;
50% a l'agost ;
25% al setembre .
Regles a tenir en compte respecte a aquesta exempció:
Per a determinar-la es prendrà com a base de cotització la que es tingués en cadascun dels mesos indicats.
Es mantindrà durant els períodes en els quals els treballadors percebin prestacions per incapacitat temporal o qualssevol altres subsidis sempre que es mantingui l'obligació de cotitzar.
Serà incompatible amb la percepció de la prestació per cessament d'activitat.
La mesura, dirigida als autònoms que vinguin percebent fins al 30 de juny la prestació extraordinària per cessament d'activitat, es destina a garantir uns ingressos que ajudin el treballador autònom a mantenir l'activitat, i consisteix en la possibilitat de sol·licitar la prestació per cessament d'activitat contemplada en l'article 327 de la LGSS, per a això hauran de complir-se els següents requisits:
Per a determinar el dret a la prestació mensual es prorratejaran els rendiments nets del trimestre, no podent excedir de 1.939,58 euros mensuals.
En els supòsits de cessament definitiu en l'activitat amb anterioritat al 30 de setembre de 2020, els límits dels requisits indicats anteriorment es prenguessin de manera proporcional al temps de la durada de l'activitat, i per a fer el càlcul es computarà en la seva integritat el mes en què es produeixi la baixa en el règim de Seguretat Social en el qual estigués enquadrat.
La durada d'aquesta prestació s'estendrà com a màxim fins al 30 de setembre de 2020, moment a partir del qual només es podrà continuar percebent si concorren tots els requisits de el article 330 de la LGSS.
La prestació, que es reconeixerà amb caràcter provisional per les mútues o l'Institut Social de la Marina (ISM), tindrà efectes l'1 de juliol de 2020 si se sol·licita abans del 15 de juliol, o, en un altre cas, des de l'endemà a la sol·licitud, havent de ser regularitzada a partir del 31 de gener de 2021.
A partir del 21 d'octubre de 2020 i de l'1 de febrer de 2021, el ISM o les mútues, sempre que tinguin el consentiment dels interessats atorgat en la sol·licitud, recaptaran del Ministeri d'Hisenda les dades tributàries dels exercicis 2019 i 2020 necessaris per al seguiment i control de les prestacions reconegudes, si bé correspondrà als autònoms l'aportació de les dades que siguin precisos en el cas que les mútues o el ISM no poguessin accedir a ells.
Una vegada comprovats les dades per l'entitat col·laboradora o gestora competent per al reconeixement de la prestació, es reclamaran (sense interessos ni recàrrec) les prestacions percebudes per aquells treballadors autònoms que superin els límits d'ingressos o que no acreditin la reducció en la facturació requerits per a generar el dret, fixant-se la data per al seu ingrés.
Si transcorre el termini fixat en la resolució que es dicti sense ingrés de les prestacions, la TGSS procedirà a la seva reclamació, amb els recàrrecs i interessos que procedeixin.
El treballador autònom, durant el temps que estigui percebent la prestació, haurà d'ingressar en la TGSS la totalitat de les cotitzacions aplicant els tipus vigents a la base de cotització corresponent.
Per part seva, la mútua o, en el seu cas, el ISM, abonarà al treballador juntament amb la prestació per cessament en l'activitat, l'import de les cotitzacions per contingències comunes que li hagués correspost ingressar de trobar-se el treballador autònom sense desenvolupar cap activitat (art. 329 LGSS).
Finalment, es contempla la possibilitat que el treballador autònom que hagi sol·licitat el pagament d'aquesta prestació:
Durant l'aplicació d'aquests ERTES, igual que s'estableix per als ERTES per força major, no podran realitzar-se hores extraordinàries, ni establir-se (excepte impossibilitat de desenvolupament de funcions per la plantilla pròpia a causa de raons de formació, capacitació o altres objectives i justificades) noves externalitzacions de l'activitat ni concertar-se noves contractacions, siguin directes o indirectes.
Finalment, es contempla una prestació extraordinària de cessament d'activitat els destinataris de la qual seran els treballadors de temporada que a conseqüència de les especials circumstàncies que la pandèmia ha provocat s'han vist impossibilitats per a l'inici o el desenvolupament ordinari de la seva activitat.
Els beneficiaris de la prestació, autònoms i socis treballadors de les cooperatives de treball associat que hagin optat pel seu enquadrament com a persones treballadores per compte propi en el règim especial que correspongui, l'únic treball del qual al llarg dels últims 2 anys s'hagués desenvolupat en el RETA o en el RETMAR durant els mesos de març a octubre, hauran de complir els següents requisits per a accedir a la prestació extraordinària:
Todos formamos parte de una cadena conocida como el ciclo de la vida, y la destrucción de cualquier especie genera grandes estragos en la naturaleza.