Reial decret llei 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per a contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-*CoV-2.
El Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, publicat en un BOE extraordinari en la tarda del diumenge 25 d'octubre declara l'estat d'alarma en tot el territori nacional amb la finalitat de contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-*CoV-2, per un període que s'estén des del mateix moment de la seva publicació fins a les 00.00 hores del dia 9 de novembre de 2020, sense perjudici de les pròrrogues que puguin establir-se.
Una nota destacable d'aquesta nova declaració de l'estat d'alarma resideix en la facultat que es delega, en qui ostenti la presidència en cada comunitat autònoma i ciutat amb Estatut d'autonomia, de dictar ordres, resolucions i disposicions per a la seva aplicació.
Un altre tret característic d'aquesta declaració concerneix els drets que restringeix. A saber:
-
2. Limita l'entrada i sortida en les comunitats autònomes i ciutats amb Estatut d'autonomia, tenint-se en compte que cada comunitat autònoma i ciutat amb estatut d'autonomia podrà, addicionalment, limitar l'entrada i sortida de persones en àmbits territorials de caràcter geogràficament inferior.
De la limitació anterior, tant la general contemplada com la que es pogués establir en cada cas, queden exclosos els desplaçaments, adequadament justificats, que es realitzin per a:
- Assistir a centres, serveis i establiments sanitaris.
- Complir obligacions laborals, professionals, empresarials, institucionals o legals.
- Assistir a centres universitaris, docents i educatius, incloses les escoles d'educació infantil.
- Retornar al lloc de residència habitual o familiar.
- Assistir i cuidar a majors, menors, dependents, persones amb discapacitat o persones especialment vulnerables.
- Desplaçar-se a entitats financeres i d'assegurances o estacions de proveïment de carburant en territoris limítrofs.
- Realitzar actuacions requerides o urgents davant els òrgans públics, judicials o notarials.
- Renovar permisos i documentació oficial, així com per a realitzar altres tràmits administratius inajornables.
- Realitzar exàmens o proves oficials inajornables.
- Atendre una causa de força major o situació de necessitat.
- Qualsevol altra activitat d'anàloga naturalesa, degudament acreditada.
Ha de tenir-se molt en compte que no està sotmesa a cap limitació la circulació en trànsit a través dels àmbits territorials en què resultin d'aplicació les limitacions assenyalades.
-
3. Limita la permanència de grups de persones en espais públics i privats, tret que es tracti d'activitats laborals i institucionals o aquelles per a les quals s'estableixin mesures específiques per la normativa aplicable.

- En tots espais públics (tant tancats com a l'aire lliure) la permanència de persones es restringeix a grups de 6 persones com a màxim, tret que es tracti de convivents i sense perjudici de les excepcions que s'estableixin en relació amb dependències, instal·lacions i establiments oberts al públic.
- En els espais d'ús privat, també es limita a 6 persones, tret que siguin convivents.
En tots dos casos, si els grups estan integrats per convivents i no convivents no podrà superar-se el llindar de 6 persones.
No obstant això el nombre màxim de persones al qual acaba si es fes referència pot ser inferior si així s'acorda per la comunitat autònoma o ciutat amb Estatut d'autonomia, tret que es tracti de convivents. Així mateix, dins dels respectius àmbits territorials, podran establir-se excepcions respecte a persones menors o dependents, així com qualsevol altra flexibilització d'aquesta limitació.
- A més, es preveu la possibilitat que es limiti, condicioni o prohibeixi el dret de reunió en llocs de trànsit públic i de manifestació, quan en la prèvia comunicació presentada pels promotors no quedi garantida la distància personal necessària per a impedir els contagis.
-
4. Limita la permanència de persones en llocs de culte. Si bé en aquest cas es delega en les comunitats autònomes i ciutats amb Estatut d'autonomia la fixació d'aforaments per a les reunions, celebracions i trobades religioses, atès el risc de transmissió que pogués resultar de les trobades col·lectives.
La connexió entre aquests dos trets diferenciadors de l'estat d'alarma declarat respecte al decretat al març, es tradueix en l'efectivitat de les mesures limitadores de drets que acaben d'exposar-se, ja que:
- La restricció de la llibertat de circulació de persones en horari nocturn (toc de queda) serà eficaç en tot el territori nacional des del mateix dia 25 d'octubre, excepte per a la Comunitat Autònoma de Canàries a la qual s'aplicaran aquestes previsions quan ella ho determini.
- La resta de limitacions seran eficaces en el territori de cada comunitat autònoma o ciutat amb Estatut d'autonomia.
- quan l'autoritat competent delegada respectiva ho determini, a la vista de l'evolució dels indicadors sanitaris, epidemiològics, socials, econòmics i de mobilitat, prèvia comunicació al Ministeri de Sanitat i «d'acord amb el que es preveu en l'article 13», qüestió rellevant si es té en compte que en el citat precepte s'estableix que el Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut, sota la presidència del Ministre de Sanitat, podrà adoptar a aquest efecte quants acords procedeixin, inclosos, si escau, «el establiment d'indicadors de referència i criteris de valoració del risc»;
- per un temps no inferior a 7 dies naturals;
- podent, així mateix, modular, flexibilitzar i suspendre l'aplicació de les mesures amb l'abast i àmbit territorial que determini però seguint el procediment vist per a la seva implantació.
Finalment, el reial decret fa dues especificacions importants:
- D'una banda, recull la possibilitat que les autoritats competents delegades puguin imposar en el seu àmbit territorial la realització de les prestacions personals obligatòries que resultin imprescindibles en l'àmbit dels seus sistemes sanitaris i sociosanitaris per a respondre a la situació d'emergència sanitària i,
- d'altra banda, que la vigència de l'estat d'alarma no impedirà el desenvolupament ni la realització de les actuacions electorals precises per a la celebració d'eleccions convocades a parlaments de comunitats autònomes (Catalunya).