A continuació, resumim el contingut més destacat d'aquesta nova norma.
Las mesures previstes en aquest Títol VI, s'aplicaran:
- Quan el lloc de treball o el domicili de la persona treballadora es trobi en algun dels municipis previstos en l'annex del RDL 6/2024.
- I quan, les conseqüències dels sinistres produïts per la DANA en un dels municipis d'aquest annex hagin afectat indirectament persones físiques, empreses i treballadors autònoms fora d'aquells, aquestes mesures resultaran d'aplicació qualsevol que sigui la localitat que es trobi el lloc de treball o el domicili de les persones treballadores.
La situació excepcional causada per la DANA es considera un risc greu i imminent segons l'article 21.2 de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de Prevenció de Riscos Laborals. Per això, les persones treballadores i les persones sòcies treballadores podran interrompre la seva activitat, abandonar el lloc de treball i no acudir al mateix .
Les persones treballadores podran absentar-se del treball amb dret a remuneració per causes relacionades amb la DANA, següents i mentre durin les mateixes:
- a) Impossibilitat d'accés al centre de treball o de realitzar la prestació laboral a causa de condicions de les vies de circulació, transport o del centre de treball, o a conseqüència d'ordres, prohibicions, recomanacions, entre altres, de les autoritats.
- b) Labors de trasllat, neteja o de condicionament del domicili habitual i recuperació d'estris i altres efectes, fins a trobar una solució residencial adequada. Així com la realització dels tràmits per a l'obtenció de documents oficials o públics que només puguin dur-se a terme de manera presencial per part de la persona treballadora.
- c) Desaparició de familiars (cònjuge, parella de fet o parent fins a segon grau o qualsevol que convisqués amb la persona treballadora en el mateix domicili).
- d) Defunció de familiars, s'amplia el permís fins a cinc dies hàbils següents al del sepeli.
- e) Deures de cura derivats de la DANA per raons d'edat, malaltia o discapacitat de familiars respecte al cònjuge o parella de fet o parent fins al segon grau, així com de qualsevol altra persona distinta de les anteriors que convisqués amb la persona treballadora en el mateix domicili.
Es reconeixeran també els drets de les lletres c), d) i e) quan els familiars de les persones treballadores resideixin en municipis afectats per la DANA.
Els treballadors tenen dret a adaptar la seva jornada o reduir-la per deures de cura, amb la negociació de bona fe entre treballador i empresa. Aquesta adaptació pot incloure canvis d'horari, torns o treball a distància, i ha de ser raonable i proporcionada.
A més, es permet una reducció especial de jornada amb un avís de 24 hores, aconseguint fins al 100% de la jornada si és necessari, sempre que estigui justificada. Els drets també s'apliquen a treballadors que ja gaudeixen d'adaptacions per conciliació, i es reconeixeran si els destinataris de les cures resideixen en municipis afectats per la DANA. Els conflictes es resoldran per la jurisdicció social segons la Llei 36/2011.
Els drets anteriors tindran la naturalesa de permisos retribuïts no recuperables i el període comprès entre el fet causant inicial, encara que s'hagués produït amb caràcter previ a l'entrada en vigor del reial decret llei, i la finalització de la causa tindrà la consideració de temps de treball efectiu.
Durant el període d'aplicació de mesures relacionades amb la DANA, qualsevol acció desfavorable cap al treballador per exercir drets d'absència serà nul·la.
Les absències justificades inclouen faltes de puntualitat i interrupcions laborals.
Es reforcen els ERTO de força major als quals podran acollir-se també empreses que no estiguin localitzades en la zona. D'aquesta manera, es regula el següent:
Les suspensions de contracte i reduccions de jornada causades pels danys de la DANA, així com les pèrdues d'activitat indirectament originades per la DANA, es consideren força major segons els articles 47.5 i 7 del ET .
La sol·licitud d'informe de la Inspecció de Treball i Seguretat Social (ITSS) és potestativa, encara que aquest organisme verificarà el compliment de requisits legals. La resolució tindrà efectes des del fet causant fins a la data determinada.
Si l'empresa decideix suspendre contractes o reduir jornades per causes econòmiques relacionades amb la DANA, s'aplicarà la disposició addicional quarantena sisena de la LGSS.
Per a la tramitació d'expedients de suspensió i reducció de jornada, se seguirà el procediment del Reial decret 42/1996 i el Reial decret 1043/1985, exigint que les causes siguin constatades per l'autoritat laboral. Excepte el relatiu a l'emissió de l'Informe de la ITSS, que serà potestatiu i es regirà segons el que es disposa en aquest article.
Quan la prestació laboral del servei de la llar familiar no pugui realitzar-se totalment o parcialment a causa de la DANA, es podrà suspendre el contracte de treball o reduir la jornada. Els treballadors tindran dret a la prestació contributiva per desocupació segons la disposició addicional quarantena sisena de la LGSS. L'acreditació del fet causant es realitzarà mitjançant una declaració responsable de l'ocupador, o en defecte d'això, del treballador.
Les empreses beneficiàries d'ajudes directes per la DANA i les que s'acullin a les mesures contemplades en l'article 44 (ERTO per força major), no podran acomiadar per força major ni per causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció relacionades amb aquest fenomen. L'incompliment resultarà en el reintegrament de l'ajuda i en la nul·litat de l'acomiadament.
En contractes fixos-discontinus, les causes esmentades en el paràgraf anterior, no justificaran la fi del període d'activitat ni la falta de crida.
Les cooperatives no podran reduir el nombre de llocs de treball ni modificar les qualificacions professionals per les causes abans citades.
La suspensió de contractes temporals, inclosos els formatius, de relleu i interinitat, segons l'article 44, interromp el còmput de la durada d'aquests contractes i dels períodes de referència equivalents al període suspès per a les persones treballadores afectades.
Les prestacions contributives per desocupació se sol·licitaran mitjançant sol·licitud col·lectiva per a treballadors i socis, o individualment per a treballadors de la llar. Si es compatibilitza el treball afectat per la DANA amb la protecció per desocupació, es pot continuar amb el dret reconegut o sol·licitar una nova prestació.
Si la persona treballadora es trobés, en la data de la suspensió del contracte o reducció de jornada, en cas d'Incapacitat Temporal o naixement, adopció o guarda, es continuarà percebent la prestació corresponent fins que s'extingeixi la situació, passant llavors a situació legal de desocupació.
La base reguladora es calcularà amb la mitjana de les bases dels últims 180 dies cotitzats, i la quantia serà el 70% d'aquesta base, respectant els límits establerts per la LGSS.
Les prestacions seran compatibles amb el treball a temps parcial i no s'aplicarà la deducció habitual durant el període d'afectació per les mesures del reial decret llei. Les especialitats per a la gestió d'aquestes prestacions s'establiran per la Direcció General del Servei Públic d'Ocupació Estatal.
El Servei Públic d'Ocupació Estatal destinarà 50.000.000 euros als municipis afectats per la DANA mitjançant subvencions directes per a la contractació d'aturats.
A més, s'autoritza el Govern a aprovar un reial decret per a finançar els costos salarials de contractes en el marc del programa d'inserció laboral, regulat en el Reial decret 818/2021. En cas necessari, es tramitarà la modificació pressupostària corresponent per a finançar aquesta mesura.
Les pensions de jubilació o retir per incapacitat permanent, viduïtat, orfandat o en favor de progenitors, causades per la DANA del 28 d'octubre al 4 de novembre de 2024, es consideraran excepcionalment com a derivades d'acte de servei, als exclusius efectes de la seva quantia. Això permetrà que la seva quantia es calculi segons el que es preveu per a pensions extraordinàries.
Tindran dret a aquesta protecció excepcional el personal del Règim de Classes Passives que estigui en servei actiu en la data del fet causant.
Durant un termini de sis mesos des de l'entrada en vigor d'aquest reial decret llei, els partícips de plans de pensions podran fer efectius els seus drets consolidats en els següents casos:
- a) titulars d'explotacions agràries, forestals o ramaderes, i establiments en municipis afectats per la DANA;
- b) treballadors autònoms obligats a cessar activitats per la DANA;
- c) treballadors afectats per ERTO en empreses de municipis afectats;
- d) pèrdua o danys en l'habitatge habitual per la DANA.
La concurrència d'aquestes circumstàncies s'acreditarà mitjançant documentació aportada pel partícip, qui podrà substituir-la amb una declaració responsable si no pot aportar els documents.
El límit màxim de disposició serà el resultat de prorratejar l'IPREM anual multiplicat per tres. El reemborsament s'efectuarà en un termini màxim de set dies hàbils, ampliable a trenta dies per a plans d'ocupació.
També s'aplicarà a plans de previsió assegurats i mutualitats.
El reemborsament es regirà pel règim fiscal de prestacions de plans de pensions.
A més de l'increment d'un 15% de l'Ingrés Mínim Vital (IMV) ja aprovat, es reconeix una ajuda addicional per a la infància durant tres mesos.
Les entitats gestores de la Seguretat Social, sotmeses a la direcció i tutela del Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions, no iniciaran procediments de reintegrament de prestacions indegudament percebudes durant 180 dies des de l'entrada en vigor del reial decret llei, o si és el cas, suspendran tramitacions ja iniciades si no s'ha practicat descompte, per a persones domiciliades en localitats de l'annex del Reial decret llei 6/2024, de 5 de novembre. Això també s'aplica a l'ingrés mínim vital si la unitat de convivència resideix en aquests municipis.
Se suspendrà el termini per a l'abonament voluntari del deute.
A més, no s'iniciaran tràmits de compensació directa mitjançant descompte sobre la prestació d'ingrés mínim vital, o se suspendran en els supòsits on no s'hagi començat a practicar descomptes, conforme a la disposició addicional tercera del Reial decret 789/2022, de 27 de setembre. Aquestes mesures també s'aplicaran si la gestió de l'ingrés mínim vital correspon a una Comunitat Autònoma.
La suspensió dels procediments de recaptació de les quotes de Seguretat Social i conceptes de recaptació conjunta, segons l'article 21 del Reial decret llei 6/2024 del 5 de novembre, també s'aplicarà als recursos gestionats per la Seguretat Social que no siguin quotes.
Els expedients de regulació temporal d'ocupació per força major, segons l'article 44 d'aquest reial decret llei, aplicaran les exempcions de l'article 18 del Reial decret llei 6/2024, de 5 de novembre, conforme als apartats 2 i 3 d'aquest article.
És a dir, les empreses en ERTO per força major estaran exonerades del pagament del 100% de les cotitzacions almenys fins al 28 de febrer del 2025.
La cobertura pressupostària de les mesures del present reial decret llei i les despeses associades a les mesures urgents, es regiran per les Disposicions addicionals primera i segona del Reial decret llei 6/2024, de 5 de novembre.
Amb l'objectiu de facilitar la gestió d'ajudes, les persones sol·licitants estaran exemptes del requisit d'estar al corrent en obligacions tributàries o amb la Seguretat Social, segons el que s'estableix en els articles 13.2 i 34.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
Les ajudes del reial decret llei seran inembargables segons l'article 169.5 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària. Aquesta disposició també s'aplica a les devolucions tributàries derivades de les mesures fiscals incloses en aquestes disposicions.
Les actuacions declarades d'emergència segons l'article 120 de la Llei 9/2017 de 8 de novembre (LCSP), relacionades amb la DANA, no estaran subjectes a l'estipulat en la lletra c) de l'apartat primer del mateix article, si es realitzen abans del 31 de desembre de 2024. El termini d'inici d'execució podrà estendre's fins a tres mesos des de l'aprovació de l'expedient d'emergència, i l'òrgan de contractació haurà de justificar la necessitat d'aquesta ampliació si supera el mes.
Las donacions de diners per a finançar les despeses relacionades amb les mesures d'atenció als danys causats, s'ingressaran en el compte del Tresor Públic ES20 9000 0001 2002 5012 3454 o en una altra designada.
Se suspenen termes i terminis previstos en les lleis processals per a tots els òrgans judicials de la província de València des de l'11 de novembre de 2024 de manera indefinida, segons un acord del Consell de Ministres. Aquesta suspensió podrà aixecar-se depenent de l'evolució de les circumstàncies.
El Consell de Ministres també podrà limitar la suspensió a uns certs partits judicials dins de la província de València.
En l'àmbit penal, la suspensió no afecta a procediments de: habeas corpus, actuacions encomanades als serveis de guàrdia, actuacions amb detinguts, ordres de protecció, a les actuacions urgents en matèria de vigilància penitenciària i mesures cautelars en casos de violència sobre la dona o menors. Durant la fase d'instrucció, el jutge o el tribunal podrà realitzar actuacions urgents.
Així mateix, la interrupció no s'aplicarà en els següents suposats:
- a) Protecció de drets fonamentals de la persona, previst en els articles 114 i següents de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció contenciosa administrativa, ni a la tramitació de les autoritzacions o ratificacions judicials previstes en l'article 8.6 de la citada llei.
- b) Procediments de conflicte col·lectiu i per a la tutela dels drets fonamentals i llibertats públiques regulats en la Llei 36/2011, de 10 d'octubre, reguladora de la jurisdicció social.
- c) L'autorització judicial per als internaments no voluntaris per trastorn psíquic, prevista en l'article 763 de la Llei 1/2000, de 7 de gener, d'Enjudiciament Civil.
- d) L'adopció de mesures de protecció del menor, previstes en l'article 158 del Codi Civil.
No obstant això el que es disposa en apartats anteriors, el jutge o tribunal podrà realitzar les actuacions judicials necessàries per a evitar perjudicis irreparables.
Durant la suspensió, també seran aplicable les disposicions addicionals onzena i dotzena del Reial decret llei 6/2024.
El disposat en el Títol VI sobre mesures en matèria d'ocupació produirà efectes des del dia 28 d'octubre de 2024.
Les modificacions operades per la disposició final octava s'aplicaran de manera retroactiva a les sol·licituds i procediments iniciats a l'empara de Reial decret- llei 6/2024, de 5 de novembre.
S'incorpora una disposició addicional catorzena a la Llei 27/1999, de 16 de juliol, de Cooperatives, que estableix un règim especial de permisos per la situació de la DANA. Les persones sòcies treballadores podran absentar-se del treball per causes de l'article 42.1 del Reial decret llei 7/2024, d'11 de novembre, a causa dels danys causats per la DANA entre el 28 d'octubre i el 4 de novembre de 2024. Aquests permisos seran retribuïts, considerant que la persona continua participant en l'activitat cooperativizada i té dret als acomptes societaris.
Les actuacions declarades d'emergència segons l'article 120 de la Llei 9/2017 de 8 de novembre (LCSP), relacionades amb la DANA, no estaran subjectes a l'estipulat en la lletra c) de l'apartat primer del mateix article, si es realitzen abans del 31 de desembre de 2024. El termini d'inici d'execució podrà estendre's fins a tres mesos des de l'aprovació de l'expedient d'emergència, i l'òrgan de contractació haurà de justificar la necessitat d'aquesta ampliació si supera el mes.
Las donacions de diners per a finançar les despeses relacionades amb les mesures d'atenció als danys causats, s'ingressaran en el compte del Tresor Públic ES20 9000 0001 2002 5012 3454 o en una altra designada.
Se suspenen termes i terminis previstos en les lleis processals per a tots els òrgans judicials de la província de València des de l'11 de novembre de 2024 de manera indefinida, segons un acord del Consell de Ministres. Aquesta suspensió podrà aixecar-se depenent de l'evolució de les circumstàncies.
El Consell de Ministres també podrà limitar la suspensió a uns certs partits judicials dins de la província de València.
En l'àmbit penal, la suspensió no afecta a procediments de: habeas corpus, actuacions encomanades als serveis de guàrdia, actuacions amb detinguts, ordres de protecció, a les actuacions urgents en matèria de vigilància penitenciària i mesures cautelars en casos de violència sobre la dona o menors. Durant la fase d'instrucció, el jutge o el tribunal podrà realitzar actuacions urgents.
Així mateix, la interrupció no s'aplicarà en els següents suposats:
- a) Protecció de drets fonamentals de la persona, previst en els articles 114 i següents de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció contenciosa administrativa, ni a la tramitació de les autoritzacions o ratificacions judicials previstes en l'article 8.6 de la citada llei.
- b) Procediments de conflicte col·lectiu i per a la tutela dels drets fonamentals i llibertats públiques regulats en la Llei 36/2011, de 10 d'octubre, reguladora de la jurisdicció social.
- c) L'autorització judicial per als internaments no voluntaris per trastorn psíquic, prevista en l'article 763 de la Llei 1/2000, de 7 de gener, d'Enjudiciament Civil.
- d) L'adopció de mesures de protecció del menor, previstes en l'article 158 del Codi Civil.
No obstant això el que es disposa en apartats anteriors, el jutge o tribunal podrà realitzar les actuacions judicials necessàries per a evitar perjudicis irreparables.
Durant la suspensió, també seran aplicable les disposicions addicionals onzena i dotzena del Reial decret llei 6/2024.
El disposat en el Títol VI sobre mesures en matèria d'ocupació produirà efectes des del dia 28 d'octubre de 2024.
Les modificacions operades per la disposició final octava s'aplicaran de manera retroactiva a les sol·licituds i procediments iniciats a l'empara de Reial decret- llei 6/2024, de 5 de novembre.
S'incorpora una disposició addicional catorzena a la Llei 27/1999, de 16 de juliol, de Cooperatives, que estableix un règim especial de permisos per la situació de la DANA. Les persones sòcies treballadores podran absentar-se del treball per causes de l'article 42.1 del Reial decret llei 7/2024, d'11 de novembre, a causa dels danys causats per la DANA entre el 28 d'octubre i el 4 de novembre de 2024. Aquests permisos seran retribuïts, considerant que la persona continua participant en l'activitat cooperativizada i té dret als acomptes societaris.
La present disposició final, conté diferents modificacions del RDL 6/2024, en matèria d'ocupació i Seguretat Social, entre altres modificacions, en els següents termes:
- a) Es modifica l'apartat 2 de l'article 18, de tal forma que les empreses en ERTO estaran exonerades del pagament del 100% de les cotitzacions almenys des del 28 d'octubre de 2024 fins al 28 de febrer del 2025.
A les quotes reportades en els mesos posteriors indicats els resultaran d'aplicació els percentatges d'exempció establerts en la disposició addicional quarantena quarta de la LGSS.
- b) Es modifica el paràgraf primer de l'apartat 1 i l'apartat 2 de l'article 19, de tal forma que s'inclou que puguin sol·licitar l'ajornament o moratòria en el pagament de la cotització a la Seguretat Social, les empreses i treballadors per compte propi o autònoms inclosos en el Règim Especial de la Seguretat Social per als Treballadors de la Mar, entre els mesos de novembre de 2024 a febrer de 2025 en el cas de treballadors autònoms inclosos en un altre règim especial de la Seguretat Social, i sempre que no tinguessin un altre ajornament en vigor.
- c) Es modifica l'art. 24, relativa a la prestació de cessament d'activitat d'autònoms de tal forma que s'introdueixen les següents novetats respecte al RDL 6/2024:
- Possibilitat de sol·licitar la prestació per cessament d'activitat parcial.
- No s'exigirà acreditació de la impossibilitat per a desenvolupar l'activitat¸ sense perjudici que l'òrgan gestor requereixi amb posterioritat al beneficiari per a aquesta aportació el que podrà efectuar-se a partir de l'1 de maig de 2025.
- Es matisa el requisit de manca de cotització.
- La prestació podrà estendre's fins al 31 de gener de 2025.
- Serà inembargable i no podrà ser objecte de compensació amb altres prestacions de la Seguretat Social.
- d) Es modifica l'apartat 1 de l'article 25, relatiu als processos d'incapacitat temporal produïts en les localitats afectades per la DANA que s'assimilen a AT solament a l'efecte de prestació econòmica, de tal forma que no es requerirà període mínim de cotització establert en l'art. 172.b) de la LGSS.
- e). Es modifica la disposició addicional segona, referent als crèdits pressupostaris, per la qual cosa les ampliacions de crèdit en aquesta aplicació pressupostària no computaran als efectes previstos en l'article 50 de la Llei 47/2003, de 26 de novembre, General Pressupostària.
Aquest reial decret llei, entrarà en vigor el dia 13 de novembre de 2024.
Les mesures previstes en l'article 42.1.e) i 4 mantindran la seva vigència fins al 31 de desembre de 2024, podent-se prorrogar les mateixes.
🤝 Hoy, 10 de diciembre, celebramos el Día de los Derechos Humanos, que son la base de las sociedades pacíficas, justas e inclusivas. ¡Movilicémonos por ellos! 🙌